BREIEN: WOONKUSSEN XL

Gebreide zitzakEen woonkussen is eenvoudig om te maken en heerlijk om te hebben. Ik koos voor mijn Woonkussen XL een mooie steek uit en begon.

Nodig
7 bollen wol (van 100 gr=241m)
1 bol wol in contrasterende kleur
Breinaald 8
Kussenvulling en/of oud dekbed
(Haak)naald om het geheel aan elkaar te maken

Patroon
Afhankelijk van de grootte van het kussen dat je wilt maken, zet je het aantal steken op. Ik koos voor 100 steken (de lap komt bij mij dan op 80 cm breed).

Het patroon van deze steek (Gerstekorrel steek) is als volgt:
1e naald: 1 recht, 1 averecht, 1 recht, 1 averecht (herhaal dit tot het einde van de naald)
2e naald: 1 recht, 1 averecht, 1 recht, 1 averecht (herhaal dit tot het einde van de naald)
3e naald: 1 averecht, 1 recht, 1 averecht, 1 recht (herhaal dit tot het einde van de naald)
4e naald: 1 averecht, 1 recht, 1 averecht, 1 recht (herhaal dit tot het einde van de naald)

Hiermee krijg je de volgende steek.

De 4 naalden herhaal je tot je lap groot genoeg is. Hecht af en brei hierna een tweede lap van dezelfde grootte.

Haak nu de 2 lappen aan elkaar met de contrasterende kleur (bij mijn kussen roze). Na 3 kanten aan elkaar gehaakt te hebben, vul je het kussen op. Mijn vulling bestaat uit een oud dekbed en wat oude kussenvulling. Het dekbed heb ik aan elkaar vast genaaid om te voorkomen dat het in de hoes rommelig gaat worden. 
Haak nu de laatste kant dicht. Ik heb ervoor gekozen om nog een toer te haken om zo wat meer body aan het geheel te geven.

Het kussen is klaar en mijn oudste dochter (bijna 11 jaar) laat graag nog even zien hoe groot het kussen werkelijk is geworden. 

Handige Tip:
Hou de naalden bij via een tellertje. Zodoende weet je steeds waar je gebleven bent.