HAKEN: HOES LAMPENKAP

Gehaakte hoes om lampenkap
Eerder liet ik al zien hoe ik een hoes om een lampenkap breide. Dit keer besloot ik de hoes te haken.

Nodig
2 bollen wol
Haaknaald 3,5
Schaar

Patroon
De werkwijze is losjes gebaseerd op het filethaken, je zou het half filethaken kunnen noemen.
Ik wilde niet te grote openingen (zoals bij filethaken) maar het geheel toch luchtig houden.

Haak een ketting van lossen (het aantal steken moet door 3 deelbaar zijn) + 4 steken.
Haak in de 3e steek vanaf de naald. *Haak 2 lossen, sla 2 vasten over en steek weer in op de 3e steek met een vaste.* Herhaal ** tot het einde.

Herhaal bovenstaande tot de lap groot genoeg is voor de lampenkap. Hecht af. Haak de korte kanten aan elkaar.

De lap is nu klaar maar de randen zijn niet zo mooi. Ik hou van mooi afgewerkte randen, dus haakte ik boven en onder nog 2 toeren vasten en 1 toer stokjes.

Om de hoes mooi om de kap te spannen, reeg ik een draad door de boven- en onderkant. Doe de hoes om de kap en trek dan het draad aan en leg er een knoopje in. De hoes sluit nu mooie strak om de kap.

En zie hier het eindresultaat 's avonds.