MAKEN: VOEDERSTATION VOOR KLEINE VOGELS

Kleine vogels voeren
Maak eenvoudig zelf zo'n voederstation voor kleine vogels van een oude lampenkap.
Ken je dat? Je hangt vogelvoer op maar de kleine vogels worden volledig verjaagd door de grote vogels (zoals kraaien, kauwen en eksters)? Op zoek naar een voederstation voor kleine vogels stuitte ik op dit exemplaar.


Ik vond hem wel wat duur en bedacht toen dat ik nog een oude lampenkap had liggen waarmee ik hetzelfde idee zou kunnen creëren. Wil je ook zoiets maken? Het is heel eenvoudig! 

Nodig
Oude lampenkap
Kleine buis voor vogelvoer (ik kocht hem bij de Action)
Extra vogelvoer in netjes
Touw
Schaar

Werkwijze
Haal, indien nodig, de bekleding van de lampenkap. Bij mij was dit niet nodig, wel moest ik het elektriciteitssnoer weghalen. Hang de kleine buis met vogelvoer binnen in de lamp en maak vast aan de bovenkant. Rijg touw door de netjes vogelvoer en maak ze van binnenuit vast aan de lamp rondom de buis (zodanig dat het voer in het midden hangt en niet tegen de zijkant aan).

Hang het vogelvoederstation buiten op en je bent klaar. Nu maar wachten op de eerste kleine gast aan tafel


Wij hebben inmiddels het voederstation naar onze voortuin verplaatst en daar gaat het hard (excuses voor de slechte kwaliteit foto's, ik had zo gauw geen goede camera bij de hand). De buis raakt snel leeg (zie foto boven en hieronder).

O.a. deze mus heeft al snel het voederstation gevonden.


En hier wordt weer even lekker gegeten.

PS Zo'n ronde lampenkap (met kleine of dichte onderkant) is het handigste. Lampenkappen met brede open onderkant nodigen alsnog grote vogels uit om aan tafel te gaan.