HAKEN: BOLLETJES LICHTSNOER PIMPEN

Bolletjes lichtsnoer haken
"Het leven is een feestje, je moet alleen zelf de slingers ophangen". Ken je die uitdrukking?
Natuurlijk is het leven niet altijd een feestje maar je moet wel altijd positief blijven. Er is altijd wel iets wat je kunt vieren, al is het nog zo klein. En met deze leuke lichtjesslinger kun je een prima feestje vieren.

In huis had ik nog dit lichtsnoer met grijze papieren bolletjes, prima geschikt om een vrolijke lichtjesslinger van te maken.

Nodig:
Haakgaren ( (50gr = 125m)
Haaknaald
Schaar
Slinger met lichtbolletjes 

Steken
(Keer)losse
Vaste
Stokje
Patroon:
Ik haak bijna altijd met wol, in dit geval gebruikte ik haakgaren. wol zou voor deze bolletjes te grof worden. De hoesjes zijn gehaakt volgens het filethaken.. Een standaard patroon voor filethaken is als volgt:


Voor het begin neem je per open vakje 3 lossen + 1. In dit geval zijn 5 vakjes voldoende, de som wordt dan 5 x 3 = 15 lossen + 1.

Haak 16 lossen, keer en haak een toer vasten.

Toer 1: 
Haak 5 lossen (3 lossen = 1 stokje + 2 lossen), haak een stokje in de 3e losse. * Haak 2 lossen, haak een stokje in de 3e losse*, herhaal tot het einde van de toer.

Toer 2: 
Haak een keerlosse en een toer vasten.
Herhaal toer 1 en 2 tot je 10 rijen met ieder 5 vakjes hebt, hecht dan af.

Haak nu de korte kanten aan elkaar vast.

Haal een draad door de onderkant van je werk en trek aan. Voor de extra 'touch' maakte ik nog kwastjes. Zie hier mijn post over kwastjes maken. De kwastjes maak je na het dichtmaken van de onderkant aan het hoesje.

Doe het lapje om het bolletje en haal nu een draad door de bovenkant van je werk en trek weer aan.


Ter afwisseling vulde ik af en toe de lege vakjes op. In plaats van 5 lossen en insteken in de 3e losse, haakte ik 3 stokjes.

En van dichtbij zien de bolletjes er dan zo uit.