BREIEN: WARME WOLLEN WINTERSJAAL

Warme shawl voor de winter breien
Nu het buiten kouder wordt, is het weer tijd voor wat winterse projecten. Mijn dochter had nog een nieuwe sjaal nodig en tsja, die maak je dan natuurlijk heel eenvoudig even zelf.

Vorig jaar breide ik al deze hippe winter wanten
De sjaal moest hierbij passen dus gebruikte ik dezelfde wol. Alleen blauw vond ik wat saai, voor de afwisseling kwamen er daarom een paar strepen wit bij.

Nodig
1,5 bol wol blauw en een restje wol wit (100gr = 241m)
Breinaald 8
Schaar

Let op! Het benodigde aantal bollen wol is afhankelijk van de lengte van de sjaal. 

Steken
Recht
Averecht
Kantsteek

Patroon
Om de sjaal ook mooi aan de boven- en onderkant af te werken, gebruikte ik een kantsteek. Brei de kantsteek als volgt: eerste steek van de naald altijd recht, laatste steek van de naald haal je averecht af (je breit hem dus niet maar haalt hem averecht van de naald). 

Voor deze sjaal zette ik 49 steken + 2 kantsteken op de pen. 

Pen 1: 1 kantsteek (recht), 7 steken recht, 7 steken averecht, 7 steken recht, 7 steken averecht, 7 steken recht, 7 averecht, 7 steken recht, 1 kantsteek (averecht afhalen).

Pen 2: 1 kantsteek (recht), 7 steken averecht, 7 steken recht, 7 steken averecht, 7 steken recht, 7 averecht, 7 steken recht, 7 steken averecht, 1 kantsteek (averecht afhalen).

Herhaal deze pennen en brei door tot de gewenste lengte.

Strepen
De strepen maakte ik door halverwege de sjaal, 3x 4 pennen in wit te breien, afgewisseld met 4 pennen blauw.