HAKEN: KINDERMUTS

gehaakte mutsEen mutsje haken is echt heel simpel! Zie hier hoe ik dit mutsje haakte voor mijn dochter.

Nodig
Haakgaren of wol (eventueel in diverse kleuren)
Haaknaald

Patroon
Ik had geen patroon dus ik heb deze muts op maat gemaakt. Dit betekent regelmatig na een paar toeren passen en kijken of ik nog op de goede weg ben. Het patroon werd als volgt:

Maak een lus met het blauwe garen.
Toer 1: Haak 12 stokjes
Toer 2: Haak 2 stokjes in elk stokje
Toer 3: Haak 2 stokjes in elk 2e stokje
Toer 4: Haak 2 stokjes in elk 3e stokje
Toer 5: Haak 2 stokjes in elk 4e stokje
Toer 6 en 7: Haak een toer stokjes
Toer 8: Haak 2 stokjes in elk 10e stokje (je komt aan het einde niet helemaal uit, dit geeft niet)
Toer 9: Haak 2 stokjes in elk 9e stokje.
Toer 10: Haak 2 stokjes in elk 10e stokje
Toer 11: Wissel van kleur (in mijn geval roze) en haak 2 stokjes in elke 10e stokje
Toer 12: Wissel van kleur (blauw) en haak een toer stokjes
Toer 13: Wissel van kleur (roze) en haak een toer stokjes
Toer 14-16: Haak een toer stokjes
Toer 17: Haak een toer vasten en haak elke 10e en 11e steek samen.

De muts is klaar.

Ter decoratie kun je nog een bloem erop maken. Klik hier voor het patroon.
Uiteraard is er ook een shawl bij gehaakt. Heel simpel een recht lapje met alleen maar stokjes.