HAKEN: MAND VAN SISAL TOUW

Gehaakt mandje van touw
Een mandje kun je heel eenvoudig zelf maken, dat liet ik al eerder zien. Maar heb je er wel eens aan gedacht om met sisal touw aan de slag te gaan?

Nodig
Sisal touw
Wol
Haaknaald
Schaar

Patroon
Zie voor het maken van een mandje mijn eerdere bericht over mandjes haken.

Voor dit mandje heb ik het eerste gedeelte met sisal touw in stokjes gehaakt. Het tweede gedeelte (witte wol) heb ik bewust in vasten gehaakt. Ik vond het leuk om het verschil in materiaal nog extra te benadrukken d.m.v. het gebruik van een andere steek.

Begin met sisal touw en maak een magic loop (of haak 3 lossen en sluit met halve vaste).
Toer 1: Haak in de macig loop 12 stokjes.
Toer 2: Haak in elk stokje 2 stokjes en sluit de toer met een halve vaste.
Toer 3: Haak 3 lossen, haak daarna 2 stokjes in elk 2e stokje en sluit met een halve vaste.
Toer 4: Haak 3 lossen, haak daarna 2 stokjes in elk 3e stokje en sluit met een halve vaste
Toer 5: Haak 3 lossen, haak daarna 2 stokjes in elk 4e stokje en sluit met een halve vaste
Ga zo door tot de bodem groot genoeg is.
Toer 6: Haak 3 lossen, haak een stokje in de achterste lus van elk stokje uit de vorige toer en sluit de toer af met een halve vaste.
Toer 7-9: Haak 3 lossen, haak een stokje in elk stokje en sluit af met een halve vaste.
Toer 10: Haak 1 losse daarna een toer vasten.
Wissel het sisal touw voor witte wol.

Toer 11: Haak 1 losse, daarna een toer vasten.
Herhaal toer 11 tot je het 'mandje' hoog genoeg vindt. Hecht het werk daarna af en je mandje is klaar.