NAAIEN: VAN OMSLAGDOEK NAAR KUSSENHOES


Mijn moeder gaf mij een omslagdoek die zij niet meer droeg. Maar eigenlijk vond ik hem niet zo prettig om te dragen. Zonde want de doek was van een heerlijke zachte stof gemaakt. Om te voorkomen dat de doek in een la belandde, besloot ik er iets anders van te maken. De stof was nl. ideaal voor een kussenhoes. Dus kwam de naaimachine tevoorschijn en ging ik aan de slag.

Nodig
'oude' omslagdoek (of gewoon een heerlijke zachte stof)
Naaimachine
Schaar
Centimeter
Spelden
Kussen (of kussenvulling)

Werkwijze
Leg de omslagdoek uit en bedenk hoe groot de hoes moet worden en meet dit op de stof op.

Draai de stof binnenste buiten en speld af. Knip de stof vervolgens met een rand van ongeveer 1-2 cm uit. Ik heb voor een overlap (ook wel hotelsluiting genoemd) gekozen om zodoende het kussen makkelijk in en uit de hoes te halen.

Dit houdt in dat ik een flap heb omgeslagen en deze aan de zijkanten wel mee naai maar de onderkant van de flap niet. Tip: neem de flap ruim, dan blijft hij mooi zitten.
Naai het geheel aan elkaar. Stop het kussen erin en je nieuwe kussen is klaar. Een heerlijk zacht kussen in een handomdraai.

achterkant kussen