HAKEN: SPEELTJE VOOR DE KAT

speeltje voor de kat
Wij hebben sinds kort nieuwe huisgenoten, 2 kittens. Neem van mij aan, dan kun je niet genoeg kattenspeeltjes in huis hebben.

Onze nieuwe katten vinden echt alles leuk, vooral de slofjes die ik een keer om de stoelpoten haakte. Ze wringen ze los en gaan er daarna de hele kamer mee door en eindigen natuurlijk meestal onder de bank. Of ze vinden de haaknaald en draad, waar ik mee bezig ben, heel interessant en gaan daar mee aan de haal.
Tijd om een daar iets aan te doen. Ik besloot daarom een speelvisje voor ze te haken. Het visje had ik al eens eerder gemaakt, zie het item "Visje in de kom". Dit keer maakte ik het visje van touw, dat kan tegen een stootje. En wat ook heel handig is, het formaat van het visje is te groot om onder onze bank te passen. Helemaal goed dus.

Nodig
Touw
Haaknaald 3
Schaar
Opvulling
Draadje zwarte wol
Naald

Patroon
Toer 1: 5 vasten in een magische cirkel (5)
Toer 2: 2 vasten in iedere vaste (10)
Toer 3: 2 vasten in iedere tweede vaste (15)
Toer 4: 2 vasten in iedere 3de vaste (20)
Toer 5-7: vaste in iedere vaste (20)
Toer 8: 1 mindering (2 vasten samen haken) 8 vasten en herhalen (18)
Toer 9: 3 vasten, mindering,8 vasten, mindering,3 vasten (16)
Toer 10: mindering, 7 vasten, mindering 7 vasten (14)
Toer 11: 3 vasten, mindering,4 vasten, mindering, 3 vasten (12)
Toer 12: mindering, 4 vasten, herhalen (10)

Gebruik nu je naald om met zwart draad twee kruisje te borduren die de ogen voorstellen. Vul daarna het visje op. 

Toer 13: 5x minderen (5)
Toer 14: 2 vasten in elke vaste (10)
Toer 15: 2 vasten in elke vaste (20)
Toer 16-19: 20 vasten (20) 

Tot slot kun je de staart opvullen, maar ik deed dat niet. Het touw is al stevig genoeg van zichzelf. Haak daarna de staart aan elkaar. 

Daarna heb ik nog een klein boogje bovenop gehaakt. Je haakt een vaste, een half stokje, een stokje, een half stokje en weer vaste. Werk de losse draadjes weg en je bent klaar.


Onze kater speelt graag met het visje.

Terwijl zijn zusje er lekker mee gaat liggen slapen.