HAKEN&NAAIEN - JEANS KUSSEN MET HOTELSLUITING

kussen van oude spijkerbroek
Voor dit stoere woonkussen heb je slechts een restje wol en een oude spijkerbroek nodig. Maximaal recyclen dus.

Op internet kwam ik dit kussen tegen. Helaas is het kussen wel erg duur, het kost EUR 64,95 Dat is veel geld voor een kussentje op de bank (die ik over een tijdje waarschijnlijk toch weer vervang omdat ik erop uitgekeken ben). Daarom besloot ik het als inspiratie te gebruiken en er zelf een te maken.

Nodig
Halve bol wol (ik had nog een restje over)
Haaknaald 4
Schaar
Binnenkussen
Naaimachine
Knopen (2)
Naald en draad

Patroon gehaakte lap
Voor het gehaakte gedeelte koos ik voor de mandensteek (vind ik persoonlijk mooier dan de steek die op het voorbeeld kussen werd gebruikt). De hoes moest om een oud kussentje van 35x35cm komen, hiervoor haakte ik een ketting 51 lossen op (aantal steken moet deelbaar zijn door 3 + 5 steken). 

Toer 1: Start in de 4e lossen en haak een toer stokjes, eindig met 2 keerlossen.
Toer 2: *Haak een reliefstokje, 2 stokjes*, herhaal ** tot einde van de toer.
Toer 3: *Haak 2 stokjes (in de reliefstokjes van de vorige toer), 1 reliefstokje*, herhaal ** tot einde van de toer.

Herhaal toer 2 en 3 tot je lap lang genoeg is. Ken je de mandensteek nog niet? Ga dan voor een duidelijke uitleg naar de fototutorial van EchtStudio

Werkwijze kussenhoes
Knip een broekspijp af van de oude spijkerbroek. Haal aan 1 kant de naad los en vouw, met de goede kanten op elkaar, dubbel. Knip de lap nu waar nodig bij tot een rechte lap. Naai de zijkanten daarna aan elkaar vast. Keer vervolgens de lap binnenste buiten.

Leg nu aan de achterkant de gehaakte lap met de goede kant tegen de spijkerstof aan en speld deze vast. Naai deze vervolgens aan elkaar.

Naai de knopen op de voorkant (en eventueel het leren labeltje). Haak een toer vasten aan de gehaakte lap en haak ter hoogte van de knopen 5 lossen waarna je weer aansluit op de toer vasten.

Tot slot speld je de gehaakte lap aan de zijkanten vast en naai daar in rechte lijn van boven naar beneden zodat het geheel goed vastzit. 

Open nu de gehaakte flap en stop het kussen in de hoes. Sluit de lap weer met de knopen en het stoere jeans kussen is klaar.